Instagram pro přímý prodej i influencer marketing
K nejpopulárnějším sociálním sítím patří Instagram s 1,3 miliardy uživatelů. U nás je to přes 3 miliony a nejpočetnější věkovou skupinou jsou mileniálové od 18 do 35 let. Kromě sdílení fotek a videí svých produktů tu značky můžou i přímo prodávat. V České republice je tato zatím funkce spíše doplňkem klasického internetového obchodu. Některé brandy v zahraničí už ani nemají klasické e-shopy a stačí jim jen Nákupy na Instagramu. Jen je otázkou, jak by značky řešily dlouhodobý výpadek nebo výraznou změnu fungování této sociální sítě. Sociální sítě začínají mít ambice nahradit e-shopy skrze social commerce, Instagram je v čele tohoto vývoje.
Další možnost propagace představuje pro většinu firem influencer marketing, který aktuálně nejlépe funguje právě na Instagramu. Oblíbili si ho totiž tvůrci obsahu nejrůznějšího zaměření. A čím se při jejich výběru řídit? Rozhodně ne jenom velikostí publika, podle které je dělíme na mikroinfluencery (v ČR většinou do 10 tisíc sledujících), střední (do 100 tisíc followerů) a velké influencery (nad 100 tisíc followerů).
Možná to zní neuvěřitelně, ale už je to rok, co Instagram představil Reels. Tato funkce reaguje na stoupající popularitu krátkých videí, nápadně připomíná TikTok a také mu přímo konkuruje. Podle některých zdrojů má zatím jen doplňovat sdílení fotek nebo příběhů přes tuto platformu. Podle jiných by měla statické posty postupně nahrazovat.
Ať už to ale dopadne jakkoliv, určitě se vám při tvorbě marketingové strategie vyplatí zaměřit i na videoobsah. Bude se vám hodit i pro TikTok nebo YouTube, jen bude potřeba jeho podobu přizpůsobit každé z platforem.
Facebook je stále nejpoužívanější
I když zájem o Facebook klesá a mladší generace dávají přednost Instagramu nebo TikToku, stále jde o nejpoužívanější sociální síť na světě. Nic na tom nezměnily ani skandály zakladatele, ani časté výpadky nebo mazání kontroverzních příspěvků. Aktuálně má facebookový účet 2,8 miliard lidí a v ČR je to asi 6 milionů. Nejvíce zastoupené jsou zde ročníky od 45 do 60 let, pravidelně na tuto sociální síť přispívá celých 36 % z nich. Velký potenciál stále mají facebookové skupiny a poměrně velká část uživatelů využívá také prodejní platformu Facebook Marketplace.
I když je v dnešní době mnohem náročnější propagovat přes facebookové stránky svoje služby nebo produkty, stále to jde. Jen počítejte s větší počáteční investicí, a to časovou i finanční. Uspět totiž můžete jen s kvalitním a pravidelně distribuovaným obsahem a správně nastavenou reklamou.
Velmi efektivní reklamy zajistí Facebook Messenger
Propagaci na Facebooku můžete rozšířit i o reklamní zprávy na Messengeru. Dostanou se tedy i k lidem, kteří klasický Facebook nemají a pro mnohé uživatele jsou zajímavější, zejména, pokud je dobře nastavíte a kvalitně otextujete. Pokud jde o počet uživatelů, celosvětově je na Messengeru aktivních 1,3 miliardy lidí. V České republice jsou na této sociální síti zaregistrovány zhruba 4 miliony uživatelů. Reklamu v Messengeru můžete využít buď jako umístění reklamy, kdy se vaše reklama zobrazí mezi ostatními zprávami jako banner a nebo můžete ukazovat banner kdekoliv na Facebooku a odkazovat do zpráv, tedy do Messengeru.
YouTube
Věděli jste, že YouTube je hned po Googlu nejpoužívanější online služba a zároveň nejoblíbenější platforma pro sdílení delších videí? Aktuálně na něm má účet 2,3 miliardy lidí a většina z nich sem chodí za zábavou, ale někteří na YouTube hledají i video návody, video recepty nebo make-up tutoriály. Typický uživatel je dneska člověk ve věku 13 – 35 let. Z hlediska podnikání tedy předpokládám, že YouTube má budoucnost a je pro vás vhodný, pokud prodáváte produkty této cílové skupině. Na druhou stranu jsem zde viděl i služby, ale i produkty, které prodávali zboží starší cílové skupině a jednalo se o úspěšnou kampaň. Aneb na YouTube se dnes dostane každý.
V rámci České republiky se z Twitteru stala sociální síť hlavně pro politiky, novináře a byznysmeny. Celosvětově ho využívá 397 milionů lidí, ale u nás je to jen několik stovek tisíc a kdybychom počítali opravdu aktivní uživatele, nedostaneme se ani na číslo 100 tisíc. Spousta Čechů tedy považuje Twitter za mrtvou sociální síť.
Osobně bych takto silný výraz nepoužil, ale spíš bych řekl, že jde o hodně specifickou platformu, kde je potřeba rychle zaujmout stručným a výstižným příspěvkem. Stále vám ale může zvýšit traffic na webových stránkách a celkově rozšířit povědomí o vaší firmě. Jak říká copywriterka a specialistka sociálních sítí Michelle Losekoot: „Facebook je jako hospoda. Jdete tam s lidmi, které znáte. Povídáte si tam o svých zážitcích a emocích. Twitter je naopak jako koktejlová párty, kde stojíte u stolku s drinkem, nikdo vás nezná a vy máte vždy jen chvíli na to zaujmout kolemjdoucí lidi.“
LinkedIn hlavně pro B2B segment
Sociální sítě nemusí být jenom o zábavě, fotkách z dovolené a o hezkých vypracovaných tělech. Na LinkedInu můžete nejen hledat zaměstnance, ale také podpořit svůj byznys. LinkedIn je totiž profesní sociální síť. Vznikla 5. května 2003 a dnes má po celém světě 792 milionů uživatelů. Sledovanost vašeho účtu zvýší i sdílení novinek, trendů, zkušeností a tipů z oblasti, kterou se zabýváte. Dnes už tu překvapivě zaujmete i starší mileniály mezi 26 – 35 lety, je jich zde více než 41 %.
LInkedIn je také zajímavým marketingovým nástrojem také v oblasti B2B. Dají se tu zcela zdarma vyhledávat potenciální zákazníci, a to například pomocí pracovní pozice, oblasti působení nebo používaného jazyka. Více o cílení na LinkedInu najdete v tomto článku. A pokud chcete navazování spojení posunout o úroveň výš, nabízí se placený nástroj InMail. Ten pošle vašim novým kontaktům zprávu, ve které můžete propagovat vaše produkty nebo služby.
Hravá propagace na Tiktoku
Nejmladší generaci najdete aktuálně zejména na TikToku. Čínská sociální síť Musical.ly zaměřená na krátká videa do 15 sekund vznikla v listopadu 2017 a svůj dnešní název získala v srpnu 2018. Dnes ji celosvětově používá 732 milionů lidí. V České republice TikTok roste nejrychleji a aktuálně ho používá zhruba 21 % lidí. Mezi mladými do 30 let je ale s 50 % jasnou jedničkou. Sociální sítě zažívají díky TikToku značný tlak na inovace, hlavně Instagram. TikTok se totiž řadí mezi hlavní konkurenty této sítě a velkou část uživatelů Instagramu byl schopen získat právě díky vysokému organickému zásahu TikToku.
S produkty pro teenagery a mladší mileniály (do 25 let) tedy doporučuji zamířit vedle Instagramu právě sem. Konkrétní forma propagace záleží na vaší kreativitě, ale hodně oblíbené jsou na TikToku hashtag výzvy. Jejich princip spočívá v tom, že vyzvete ostatní k tvorbě určitého typu obsahu, který pak označí vybraným hashtagem. Kromě toho se spoustě firem osvědčila i krátká návodná videa nebo parodie songů s texty popisujícími jejich produkt. Článek o tom, jak být úspěšný na TikToku najdete zde.
Výhodou této sociální sítě je nejen stále poměrně vysoký organický dosah a rychlost šíření. Navíc nebudete potřebovat tak profesionální vybavení jako například pro tvorbu kvalitního videa na YouTube. Spravovat reklamy můžete přes aplikaci TikTok Ads Manager.
Kreativní duše najdete na Pinterestu
Digitální nástěnka plná tipů, nápadů a inspirace, tak bych zjednodušeně charakterizoval Pinterest.
Pro propagaci ji tedy využívají hlavně různí kreativci a majitelé firem s vizuálně zajímavými produkty. Jestli tedy patříte alespoň do jedné z kategorií, založení nebo oživení účtu na této sociální síti určitě stojí za zvážení a potvrzují to i zahraniční odborníci: “Na Pinterestu může být vaše značka více než jen značka. Může být zdrojem inspirace nebo hrát významnější roli pro své zákazníky v jejich každodenním životě,” říká Katie Sehl z platformy pro správu sociálních sítí Hootsuite.
V ČR se tu skvěle daří například prodejcům módy, nábytku nebo home decoru (Bonami, Almara Shop apod.). Více než 1,2 milionu lidí má v ČR Pinterest. Tři čtvrtiny z nich jsou ženy. Celosvětově je na Pinterestu aktivních 478 milionů lidí.
Whatsapp – napište svému love brandu
Jeden z nejoblíbenějších komunikátorů patří dnes také Facebooku, a tak si ve Správci reklam můžete jednoduše nastavit i propagaci s proklikem do WhatsAppu. Donedávna tato funkce dostupná nebyla, ale dnes už funguje bez problému, jen vám nemusí být k dispozici některé metriky, na které jste zvyklí z klasických facebookových kampaní.
V globálním měřítku používají WhatsApp 2 miliardy lidí a v rámci České republiky je to asi 3,7 milionu. Jeho výhodou je, že tu většina lidí komunikuje s rodinou a kamarády, případně s kolegy z práce. Vaše reklamní sdělení se tedy prostřednictvím této platformy dostane mezi zprávy od nejbližších přátel.
Clubhouse
Tato sociální síť založená na hlase zaznamenala začátkem roku 2021 obrovský boom. Princip pozvánek a možnost používat ji pouze na iPhonu dávala uživatelům pocit výjimečnosti a svou roli samozřejmě hrál i lockdown v mnoha zemích. V tu chvíli bylo ideální rozpovídat se tam o svém byznysu a propojit se s potenciálními klienty během virtuálního networkingu. Od března ale nárůst nových uživatelů výrazně klesá, přestože je Clubhouse nyní dostupný také pro Android. V celém světě ho používá asi 10 milionů lidí.
Otázkou je, zda se zakladatelům podaří oživit zájem o mluvené slovo alespoň v podzimním a zimním období, nebo se výsledky této sociální sítě ještě zhorší a potká ji podobný osud jako Google + nebo Snapchat. Do té doby bych doporučil věnovat čas a energii jiným sociálním sítím. Nicméně článek o tom, co umí Clubhouse a jak ho správně používat najdete zde.
Zdroje
https://www.agionet.cz/sluzby/internet-servis/online-podnikani/nejoblibenejsi-socialni-site
https://www.aktualne.cz/wiki/veda-a-technika/socialni-site/r~i:wiki:1456/
https://backlinko.com/clubhouse-users
https://www.inizio.cz/blog/k-cemu-je-twitter/
https://marcob2b.cz/7-tipu-jak-diky-linkedin-posilit-vas-marketing-i-obchod/
https://www.omnicoreagency.com/linkedin-statistics/
https://www.seoconsult.cz/blog/jak-pouzivat-tiktok-k-propagaci-vaseho-podnikani
https://sitevhrsti.cz/nejoblibenejsi-socialni-site-cr/
https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/