YouTube reklama Ultimate guide – vše, co potřebujete vědět o reklamě na YouTube v roce 2022

Obsah článku

Video formáty v on-line reklamě zažívají v dnešní době nebývalý rozmach. Podíl videoreklam na celkovém objemu inzerce neustále narůstá a vypadá to, že ani v příštích letech své tempo nezpomalí. Celosvětově největší a nejvýznamnější video platformou současnosti je YouTube. Proto by YouTube reklama měla figurovat v rámci vaší reklamní strategie, pokud uznáte, že dává smysl. V dnešním článku se na něj podíváme zblízka a představíme si všechny možnosti, které nabízí na poli reklamy. Seznámíme se s jeho funkcionalitou, rozličnými reklamními formáty i optimálním nastavením kampaní.

YouTube reklama patří ke skvělým kanálům pro budování povědomí o značce, produktu nebo službě. Je to velice silný nástroj na budování brandu. Umí i generovat návštěvnost na web a nebo doruščovat konverze, ale v tomto se nebude téměř nikdy jednat o silný kanál.
YouTube reklama je skvělý kanál pro budování povědomí o značce nebo produktech, konverze od ni moc nečekejte

Zdroj: Photo by NordWood Themes on Unsplash

YouTube ve zkratce

YouTube je největší světovou platformou pro sdílení video souborů. Vznikl v roce 2005 a od roku 2006 je provozován společností Google. Od roku 2015 je k dispozici placená verze YouTube Premium, která uživatelům umožňuje blokovat reklamy nebo zhlédnout prémiový obsah.

Uživatelé platformy mohou nahrávat či přehrávat videa, streamovat, hodnotit, komentovat nebo sdílet. 

Důležitost a sílu platformy YouTube potvrzují i statistická data:

  • Na YouTube je každou sekundu nahráno 2,4 GB videa.
  • Každou hodinu je na tuto platformu nahráno 500 hodin video obsahu.
  • Každý den uživatelé zhlédnou 5 miliard videí.
  • YouTube má 2 miliardy aktivních uživatelů.
  • Celkový počet videí na YouTube převyšuje 5 miliard.
  • Průměrná doba sledování YouTube každoročně stoupá.
  • Nejpopulárnější video „Baby Shark“ má přes 10 miliard zhlédnutí.
  • 77 % uživatelů spadá do věkové kategorie 15-35 let.
  • 56 % uživatelů YouTube tvoří muži.
  • YouTube je po Facebooku druhá nejpoužívanější sociální síť.
  • 40,9 % uživatelů navštěvuje YouTube prostřednictvím mobilních telefonů.

Neméně zajímavá jsou i data, která vyplývají z průzkumu společnosti Google, týkající se YouTube reklamy. Průzkum byl založen na studii 2000 dobrovolníků ve věku od 18-64 let:

  • 70 % uživatelů si zakoupilo konkrétní značku po zhlédnutí videoreklamy nebo brandového videa na YouTube
  • YouTube reklama, cílená dle nákupního chování, má o 100 % vyšší úspěšnost než reklamy cílené podle demografických údajů.
  • YouTube reklama cílená dle nákupního chování má také o 32 % vyšší faktor zapamatovatelnosti reklamy. Kombinace demografického cílení a cílení dle nákupního chování pak výkonnost reklamy zvyšuje pouze mírně.
  • Za rok 2021 YouTube utržil za reklamy pouze na trhu v USA 5,56 miliard dolarů. Tato částka každý rok stoupá.

YouTube reklama se vyplatí

Stejně, jak je tomu u jiných sociálních sítí, i YouTube nabízí benefity v podobě nízké ceny, efektivního cílení a snadné měřitelnosti. Přináší však i mnoho dalších výhod. Pojďme se na jednotlivé benefity YouTube reklamy podívat blíže:

  • Nízká cena: I když cenu za zhlédnutí nelze bez bližší specifikace přesně určit a není pevně daná, je v porovnání s jinými formami reklamy velice výhodná. 
  • Oslovení cílové skupiny: Možnosti cílení jsou zde opravdu široké. Cílovou skupinu na YouTube je možné zacílit na základě demografických údajů, témat, klíčových slov, nákupního chování, pohlaví, věku, příjmu, individuálních zájmů nebo mnoha dalších parametrů.
  • Osobní přístup: YouTube reklama nabízí možnost vyprávět publiku svůj příběh a je mnohem autentičtější než jiné reklamní formáty. Je tedy skvělá pro budování brandu. Prostřednictvím videoreklamy můžete v uživateli vzbudit emoce a vybudovat tak pevnější vazbu mezi vaší značkou a cílovým publikem
  • Vytvoření reklamní kampaně je snadné a rychlé: Vytvoření účtu, nastavení a spuštění kampaně zvládnete s trochou cviku během několika minut.
  • Prokazatelné výsledky: Prostřednictvím Google Ads můžete kontrolovat své výsledky. Zjistíte statistiky zobrazení, nákladů a podrobné informace o rozpočtu. V účtu YouTube naleznete kartu Analytics, kde zase zjistíte informace o divácích, jejich preferencích ohledně videí a času stráveném sledováním.
  • Tvorba videí pro YouTube je snadná: Na rozdíl od televizních reklam zvládnete výrobu videoreklam pro YouTube i v „amatérských“ podmínkách a nemusíte do jejich tvorby investovat statisíce. Na internetu je k dispozici mnoho video editorů, či programů, které umí vytvořit působivá videa například z vašich fotografií.
  • Podpora organické návštěvnosti stránek: Zvyšování povědomí o vaší značce má za následek nárůst organických návštěv vašich internetových stránek. Pokud uživatelé zhlédnou vaši video reklamu, je velká pravděpodobnost, že se budou chtít dozvědět více, a proto navštíví i vaši internetovou stránku. A nezapomeňte, jestliže chcete maximalizovat efekt organických návštěv stránek, je nutné mít správně nastavenou optimalizaci webu pro vyhledávače.

YouTube reklama: formáty reklamy

V rámci platformy YouTube existuje velké množství reklamních formátů, které se dají pro propagaci využít:

Přeskočitelná YouTube reklama in-stream: Tato reklama se zobrazuje v rámci videopřehrávače a uživatel má možnost po uplynutí 5 vteřin video přeskočit. Je podporována počítači, mobilními zařízeními, herními konzolemi nebo televizemi.

Nepřeskočitelná YouTube reklama in-stream: Může být umístěna pouze před přehráním videa. Uživatel ji musí zhlédnout celou. Je podporována počítači, mobilními zařízeními, herními konzolemi nebo televizemi. Délka reklamy se pohybuje dle daného regionu v rozmezí od 15 do 20 vteřin.

Mikrospoty (bumpery): Jedná se o krátké nepřeskočitelné videoreklamy v maximální délce 6 sekund, které musí být zhlédnuty před přehráním videa. Mikrospoty jsou zapnuty, když jsou zapnuty přeskočitelné nebo nepřeskočitelné reklamy. Podporovány jsou v rámci počítačů, mobilních zařízení a herních konzolí.

Překrývané reklamy: Tento formát představuje reklamu překrývající spodních 20 % okna videoprohlížeče. Může se jednat o obrázek nebo textové sdělení.

YouTube reklama disponuje velkým množstvím formátů, který je možno využívat s různými videi. Každý formát má svá specifika a doporučil bych ho v konkrétním případě, jakmile budu znát cíl reklamy.
YouTube reklama má několik formátů, každý z nich se hodí pro jiný cíl reklamy

Zdroj: video marketing | how to increase youtube views and subscribers? | (digital4branding.com)

YouTube reklama: správné cílení je základem úspěšné kampaně

Jak již bylo uvedeno výše, YouTube reklama nabízí mnoho způsobů, jak na návštěvníky cílit. Díky tomu můžete velice přesně vymezit okruh uživatelů pro vaše reklamy a oslovit relevantní publikum. Široká uživatelská základna a neustále rostoucí počet unikátních uživatelů YouTube poskytuje příležitost testovat v rámci kampaní rozličné možnosti cílení pro dosažení co nejlepších výsledků.

Pro začátek je důležité nezahrnovat v rámci cílení příliš mnoho parametrů najednou. Díky tomu odhalíte, které parametry pro vaši kampaň skutečně fungují. Pokud by parametrů bylo příliš moc, bylo by velice komplikované identifikovat, které skutečně fungují a přináší potřebný efekt, a které ne. Naopak zahrnutí pouze několika málo parametrů přinese zcela jasné výsledky a poznatky, které můžete aplikovat v rámci dalších kampaní.

Ale pozor! Pokud je definovaná cílová skupina příliš malá, kampaň také nebude fungovat správně, v tomto případě je tedy třeba cílení upravit a zahrnout parametrů více.

Cílení v rámci YouTube reklamy umožňuje nastavit i vyloučení určitých parametrů. Díky této funkci můžete určit, na koho cílit nechcete. Toto nastavení je vhodné například pokud poskytujete služby ve specifické části odvětví a chcete eliminovat ostatní oblasti, ve kterých své služby nenabízíte.

Pokud chcete prostřednictvím YouTube reklamy zasáhnout skutečně relevantní publikum, je třeba cílové skupině přizpůsobit i obsah reklamy. Zamyslete se, a odpovězte si na otázku, jak svou klíčovou skupinu nejlépe oslovit a přimět ji ke konverzní akci. Pak na základě toho vytvořte obsah reklamy, která je relevantní a směřuje k naplnění určených cílů.

YouTube reklama umí kampaň zacílit i v závislosti na historii vyhledávání uživatelů. Představuje tak skvělou možnost pro efektivní remarketing, díky kterému může v dlouhodobějším horizontu dojít k výraznému snížení nákladů na konverzi.

V případě, kdy v rámci kampaní potřebujete cílit na konkrétní klíčová slova, určitě věnujte pozornost tomu, že v rámci YouTube Ads bývá cena prokliku levnější, než je tomu v rámci vyhledávání na Googlu. Pozor, zmiňuji než v rámci vyhledávání, nikoliv v rámci bannerové reklamy, zde je cena za proklik jasně nižší. Pokud tedy podnikáte v odvětví, kde je cena za proklik klíčového slova vysoká, může YouTube představovat zajímavou alternativu.

YouTube reklama nabízí možnosti segmentace jako většina dalších reklamních systémů. Můžete cílit pouze na ženy nebo na muže, dále můžete vybírat věkové segmenty. Zdali se jedná o rodiče, nerodiče a v některých zemích dokonce funguje i možnost cílení podle příjmů domácnosti - to u nás není funkční.
YouTube reklama nabízí klasickou segmentaci publika na základě socio-demografie

Zdroj: YouTube Advertising: An In-Depth Guide to Advertising on YouTube – Sharkz Marketing

YouTube reklama a rozpočet

Strach z velkých rozpočtů v rámci reklamy na YouTube rozhodně mít nemusíte. Pro začátek si vystačíte i s menší částkou. Vyčleňte si menší startovací rozpočet, v rámci kterého si otestujete jednotlivé možnosti cílení, a zjistíte které publikum na vaše nabídky reaguje nejlépe. Tento rozpočet by měl být alespoň 10 000 Kč.

V momentě, kdy získáte více informací o relevantním publiku a vhodném obsahu, můžete rozpočty navýšit dle svých potřeb a profitability. 

Při počítání profitability kampaně nezapomeňte zahrnout i náklady na tvorbu obsahu a správu kampaní. Třeba právě náklady na nějakého specialistu, který vám reklamu nastaví, vyhodnotí a bude ji optimalizovat v průběhu. Do rozpočtu také nezapomeňte na člověka, který vám vytvoří samotné video. To jsou všechno náklady na vaši kampaň. Ale nezapomínejte, že u YouTube reklamy bude velice těžké vypočítat profitabilitu, jelikož tyto reklamy ve většině případů negenerují konverze. YouTube je otevírač konverzní cesty, ale dokončování konverzí se zřejmě bude dělat skrze jiný reklamní kanál.

YouTube reklama funguje na principu biddingu. Bidding je aukční systém reklamy, kdy inzerent platí za jednotlivá zobrazení nebo prokliky jeho nabídky. V současné době je možné v rámci YouTube vybírat ze čtyř různých biddingových strategií:

  • CPM (Cost-Per-Mile): Platíte za každých tisíc zhlédnutí reklamy.
  • vCPM (zobrazená CPM): Jedná se o platbu za 1000 zhlédnutí. Započítávají se však pouze zhlédnutí delší než 1 sekunda u display reklam a delší než 2 sekundy u videoreklam.
  • CPV (Cost-Per-View): U této varianty platíte za jednotlivá zhlédnutí. Zde můžete předem nastavit částku, kterou jste ochotni za zhlédnutí utratit. Příliš nízké CPV může negativně ovlivnit výkon kampaně.
  • CPA (Cost-Per-Acquisition): Platíte za akce uživatele. Většinou se jedná o proklik nebo jinou konverzní akci. Nastavíte cenu za požadovanou konverzi a Google se bude pokoušet doručit co nejvyšší počet konverzních akcí.

Přiveďte své kampaně k dokonalosti díky analýze

Pokud chcete v rámci YouTube kampaní dosahovat co nejlepších výsledků, bez pečlivé analýzy se neobejdete. Před zahájením analýzy je třeba mít jasně stanovené cíle, kterých chcete dosáhnout a od kterých se bude analýza odvíjet. Většinou jsou cíle definovány počtem zhlédnutí, zásahu v potenciální cílové skupině nebo počty prokliků a někdy i konverzí. Jak už tady padlo YouTube reklama je skvělý nástroj pro budování povědomí, ale s konverzemi moc nepočítejte. Na to jsou lepší kanály.

YouTube reklama nabízí skutečně širokou škálu dat a informací o výsledcích vašich kampaní. Tyto informace jsou stěžejní pro nastavení příštích reklam a mohou posloužit i pro optimalizaci jiných marketingových kanálů. Zjistíte například, které publikum reaguje nejlépe na propagovaný obsah a spoustu dalších užitečných informací. Základní metriky, se kterými se v rámci analýzy YouTube kampaní můžete setkat jsou:

Views (zobrazení): Metrika všech zhlédnutí, která jste získali ve vybraném rozsahu, regionu a v rámci dalších vámi nastavených filtrů. Měří popularitu videa obecně.

View rate: Poměr vyjadřující počet placených zhlédnutí videoreklam k počtu zobrazení. Když například získáte 5 zhlédnutí a 1000 zobrazení, míra zhlédnutí bude 0,5 %. Míra zhlédnutí je podobná jako míra prokliku, akorát místo kliknutí měří počet lidí, kteří viděli vaši videoreklamu v rámci YouTube.

Unikátní zhlédnutí: Počet jednotlivých lidí, kteří váš obsah zhlédli. Myslete na to, že celkový počet zhlédnutí může být vyšší než počet unikátních zhlédnutí.

Doba sledování: Jedná se o metriku, která prozradí celkovou dobu sledování vašeho obsahu uživateli. Pokud tento údaj analyzujete pomocí průměrné doby sledování, získáte perfektní přehled o tom, kolik času uživatelé vašemu obsahu věnují. 

Průměrný počet zobrazení uživatelem: Tato metrika vám poskytne informaci o tom, kolikrát v průměru uživatelé zhlédli videa na vašem kanálu.

Subscribers (odběratelé): Subscriber je uživatel, který se přihlásil k odběru obsahu z vašeho kanálu. Tato analytika monitoruje počet subscriberů a třídí je podle data, regionu a dalších parametrů.

Estimated revenue (odhadované tržby): Měří celkový čistý příjem z reklam pro nastavené období, region nebo rozsah. Odhadované tržby se mohou měnit, jedná se tedy pouze o odhad. Také zobrazují všechny transakce, které váš kanál v daném období provedl. 

CPV (cena za zhlédnutí): Vyjadřuje, kolik stálo 1 přehrání videa do konce, nebo 30 sekund videa, nebo jeho proklik (podle toho, co nastalo dřív). Výpočet: cena / (počet prokliknutých videí nebo do 100 % přehraných videí nebo videí s dobou sledování delší než 30 sekund).

Earned views (získaná zhlédnutí): Získaná zhlédnutí se zvýší, pokud divák YouTube zhlédne následující video na vašem kanálu YouTube. Tento ukazatel se zvyšuje bez ohledu na to, zda se někdo rozhodne znovu sledovat stejné video nebo jakékoli jiné video v rámci vašeho kanálu.

Konverze: Jedná se o situaci, kdy uživatel provede akci požadovanou zadavatelem (nákup, proklik…). U konverzí je dobré sledovat zejména konverzní poměr a náklad na konverzi. Konverzní poměr vyjadřuje, jak často vede prokliknutí reklamy (nebo jiná interakce) ke konverzi. Získá se jednoduchým vydělením počtu konverzí počtem prokliků. Cena za konverzi udává, kolik v průměru jedna konverze stojí.

Proklik a míra prokliku: Proklik je kliknutí uživatele vedoucí k návštěvě cílové stránky. Míra prokliku je měřítko, díky kterému zjistíte, jak si vaše reklamy skutečně vedou. Vyjadřuje počet zobrazení vydělený počtem prokliků. 

Imprese: Označuje počet zobrazení reklamy. Toto měřítko je důležité; pro relevantní vypovídající hodnotu je třeba je hodnotit v kontextu počtu uskutečněných prokliků.

Engagement (zapojení uživatele): Tato metrika měří míru zapojení neboli interakce uživatele. Engagement nám říká, kolik uživatelů nějakým způsobem reagovalo na publikovaný obsah. 

Když již známe základní metriky, pojďme se společně podívat na uživatelské rozhraní YouTube Analytics. Když tuto stránku poprvé navštívíte, naleznete zde základní nastavení s přehledem za posledních 28 dní. Toto nastavení však lze měnit, a to na posledních sedm, 28, 90 nebo 365 dní. Možné je také individuální nastavení dle vámi zvolených dat. Můžete zde překlikávat mezi pěti různými záložkami:

  • Přehled
  • Zásah 
  • Zapojení 
  • Publikum

Přehled: Na této záložce zjistíte klíčová fakta a data o vašem YouTube kanálu. Ve vámi vybraném časovém úseku zde zjistíte počet zobrazení, dobu sledování a počet unikátních návštěvníků. Tato data můžete sledovat v souvisejícím grafu. Zvolte požadovaný časový úsek, metriky, které chcete sledovat, a údaje v tabulce se změní dle aktuálního nastavení. Na stejném principu fungují i tabulky v rámci ostatních záložek.

V rámci přehledu je k dispozici také analytika v reálném čase, která udává, kolik zhlédnutí jste získali v posledních několika hodinách (dle nastavení).

Ve spodní části stránky pak naleznete metriky pro poslední přidaná videa a srovnání, jakých výsledků dosahují v porovnání s průměrnými výsledky vašich ostatních videí.

Zásah: Záložka Zásah se zabývá tím, kolik lidí bylo vašimi videi zasaženo v daném časovém úseku. Čím větší zásah vaše videa mají, tím větší je pravděpodobnost získání většího počtu zhlédnutí.

V grafu naleznete informace o impresích, CTR, zobrazeních a unikátních návštěvnících.

Díky datům na záložce Zásah také zjistíte, odkud uživatelé na videa přichází a která klíčová slova jsou pro ně zásadní.

Zapojení: Zapojení neboli engagement je pro úspěch YouTube kanálu a růst počtu zhlédnutí klíčový. YouTube algoritmus totiž engagementu přikládá velký význam. Čím je váš engagement lepší, tím větší je pravděpodobnost, že YouTube algoritmus bude vaše videa preferovat.  V rámci záložky Zapojení se dozvíte následující data:

  • Top videa dle doby sledování
  • Top videa dle kliknutí na závěrečnou obrazovku
  • Top playlist dle procenta z celkového času sledování
  • Top videa dle kliknutí na kartu
  • Top prvky závěrečné obrazovky (video, kanál, přihlásit se k odběru)

Publikum: Díky poslední záložce Publikum se dozvíte, kdo vaše videa navštěvuje. Čím více toho o své cílové skupině víte, tím jednodušší bude vytvořit relevantní obsah a zvýšit míru zásahu. Mimo běžných dat typu unikátní uživatelé, průměrný počet zhlédnutí uživatelem nebo počet subscriberů zde naleznete i demografické informace jakými jsou:

  • Věk a pohlaví
  • Top města a země
  • Top titulky a CC jazyky
  • Denní doba, kdy jsou vaši návštěvníci na YouTube
  • Doba sledování odběratelů vs neodběratelů

Pokud se chcete věnovat analytice skutečně zodpovědně a dosahovat co nejlepších výsledků, nezapomínejte ani na analytiku v rámci svých webových stránek. Zjistěte, jaké je finální chování uživatelů přicházejících z YouTube v prostředí vašich stránek.

YouTube reklama poskytuje seznam většiny metrik s oficiálním vysvětlením zde. Můžete si uložit, kdyby se něco v budoucnu měnilo.

YouTube ads mají sepsány veškeré metriky do detailu tak jako jiné reklamní kanály, nicméně čas od času se mohou měnit, je dobré tedy pravidelně sledovat.
I YouTube reklama čas od času mění definice nějakých metrik, není to jen obliba Facebooku

Závěr

YouTube reklama představuje silný marketingový kanál, který má díky stále rostoucí oblibě video obsahu před sebou velkou a slibnou budoucnost. Jestliže chcete zapojit videoreklamu do svého marketingového mixu, pak je YouTube jednoznačně kanálem, na který byste se měli primárně zaměřit (nepodceňujte ani Facebook a Instagram videoreklamu). Gigantická uživatelská základna, jednoduchá administrace, skvělé možnosti cílení a analytiky z něj činí nástroj, který posune vaši reklamu tím správným směrem.

Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil a na TikTok. Na pracovním Instagramu najdete další tipy pro vaši reklamu a na osobním Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.

Mějte se YouTubově!

Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce O mně, mé hodnoty naleznete na stejné stránce a mé služby najdete na stránce specializace zde. Pokud byste si chtěli ověřit kvalitu mé práce, mrkněte tady.

Tak zase někdy příště!

Zdroje

YouTube – Wikipedie (wikipedia.org)

Zapojte video do své prezentace, jeho síla už se nedá ignorovat – SEMTIX.cz | SEMTIX s.r.o.

25 YouTube Statistics that May Surprise You: 2021 Edition (hootsuite.com)

Youtube reklama jako nástroj podpory brandu – Markomu.cz

Videometriky | Sklik Nápověda

Zobrazenia: definícia – Google Ads Pomocník

Imprese (marketing) – Wikipedie (wikipedia.org)

Engagement – eVisions.cz

YouTube Analytics: Everything You Need To Know – Engaio Digital