Reklamní formáty na Facebooku a Instagramu

Obsah článku

Stejně tak, jak se sociální sítě staly nedílnou součástí běžného života, nalezly své pevné místo i v marketingových strategiích drtivé většiny firem a organizací. Disponují gigantickými počty aktivních uživatelů a inzerentům nabízí lákavé možnosti v podobě přesného zacílení a skvělé měřitelnosti. I díky tomu bychom dnes jen stěží nalezli moderní a úspěšnou společnost, která propagaci na sociálních sítích nevyužívá. Jaké jsou tedy správné reklamní formáty na Facebooku a Instagramu?

Mezi nejzásadnější nástroje reklamy na sociálních sítích patří v posledních letech Facebook a Instagram. Tyto platformy disponují širokou škálou reklamních formátů, které je možné pro svou propagaci využít. Každý druh příspěvku nebo reklamního sdělení však má svá specifika, jiné doporučené rozměry či délku doprovodného textu, a i přes to, že si Facebook i Instagram mnohdy dovedou s nevyhovujícím formátem poradit, je vhodné připravit podklady tak, aby vyhovovaly doporučeným parametrům. Pouze tak docílíte perfektního výsledku a vyhnete se nepříjemnému překvapení například v podobě rozmazané nebo oříznuté fotky.

To přináší klíčovou otázku: „Jak obsah pro jednotlivé reklamní formáty co nejlépe připravit?“ Proto jsem se rozhodl podívat se Facebooku a Instagramu „na zoubek“ a připravil jsem pro vás kompletní přehled reklamních formátů a jejich specifikací.

Reklamní formáty na Facebooku a Instagramu mají svá specifika, která je nutné dodržovat. I když se Facebook snaží proces vytváření reklamy zjednodušit natolik, že vám teoreticky stačí jeden čtvercový banner, dost často narazíte na fakt, že je třeba vytvářet více formátů pro skvělou zákaznickou zkušenost.
Reklamní formáty na Facebooku mají svá specifika, která vypisuji níže – doporučuji je následovat pro úspěšnost vašich reklam

Reklamní formáty na Facebooku a Instagramu

Facebook a Instagram v současné době nabízí několik základních formátů, mezi které patří obrázková reklama, video, rotující formát, sbírka nebo třeba Instagram Reels. Dostupné formáty závisí zejména na zvoleném účelu a umístění reklamy

Obrázková reklama na Facebooku a Instagramu

S tímto formátem se můžeme setkat zřejmě nejčastěji. Pro jeho vytvoření postačí jedna atraktivní fotografie (můžete se inspirovat níže :D) a volitelné zápatí. Obrázková reklama se zobrazuje v různých umístěních napříč Facebookem, Instagramem, Messengerem a je vhodná zejména za účelem zvýšení zájmu o značku či službu, šíření povědomí o konkrétních produktech nebo ke komunikaci jednoduchého a jasného sdělení. My markeťáci tomu říkáme statická kreativa – dost často se jedná o nejlepší formát pro prodej služby nebo i samotného produktu. Doporučuji nepodceňovat.

Reklamní formáty na Facebooku se za poslední dobu značně rozšířily. I přes tato rozšíření tradiční čtvercová statická reklama zůstává velice funkčním formátem, který doporučuji zapojit do každé kampaně.
Mezi nejpoužívanější reklamní formáty na Facebooku stále patří statický čtverec v poměru stran 1:1

Doporučovaný je formát obrázku JPG a PNG, podporované jsou však i BMP, DIB, HEIC, HEIF, IFF, JFIF, JP2, JPEG, PSD, TIF, TIFF, WBMP, WEBP, XBM. 

Doporučení se týkají i doprovodného reklamního textu. Uvedený počet znaků je vhodné dodržet, u delších textů není zaručeno, že se zobrazí v celé délce. 

Nejpoužívanějším reklamním formátem na Instagramu je stále čtvercová fotka, která se většinou na Instagram dostane jako Facebook reklama s umístěním reklamy i na Instagramu. Nicméně Instagram stories formát reklamy těžce čtverec dotahuje.
Nejpoužívanější reklamní formáty na Facebooku jsou v drtivé většině i nejpoužívanější reklamní formáty na Instagramu

V minulosti také platilo pravidlo pro text v rámci obrázku, kdy text nesměl zabírat více než 20 % plochy, v opačném případě bylo doručování reklamy omezeno. Toto pravidlo je již minulostí, i přes to je však vhodné nakládat s množstvím textu střídmě. Navíc z reklamní praxe jasně vyplývá, že reklamy s menším množstvím textu fungují efektivněji. Méně zkrátka někdy znamená více. 

Video reklama na Facebooku a Instagramu

Video reklamy Facebook chová ve velké oblibě a často je prosazuje před těmi s obrázky. Nemusí se přitom jednat pouze o videa „natočená“ můžete například vytvořit video prezentaci ze svých fotografií. Různá umístění podporují rozličné formáty stran a také rozličnou délku videa, od několika sekund, až do 240 minut. Doporučovány jsou formáty MP4, MOV nebo GIF. Podporováno je však i mnoho dalších. Nastavení videa by dále mělo splňovat kompresi H.264, čtvercové pixely, fixní snímkovací frekvence, progresivní skenování a kompresi stereo zvuku AAC 128 kb/s a víc. Jak na správné video do reklamy na Facebooku a Instagramu jsem sepsal tady.

Z praxe víme, že různé reklamní formáty na Facebooku nebo Instagramu mají různá CPM, CPC, CTR a v konečné fázi i cenu za konverzi. Vždy doporučuji testovat, který formát pro váš produkt nebo vaši službu funguje nejlépe. Ten rozvíjejte nadále a testujte jeho různé obsahové variace.

Video reklamní formát na Facebooku a Instagramu se dříve primárně využíval pro budování značky. Dnes už to tak jednoznačné není. Často jsou videa i těmi nejkonverznějšími formáty vůbec.
Video reklamní formáty na Facebooku a Instagramu nabírají v posledních letech na oblibě – skrze video toho prostě více řeknete o vašem produktu nebo značce.

Rotující formát – carousel reklama na Facebooku a Instagramu

Tato forma prezentace je vhodná zejména v případě, kdy potřebujete v rámci jedné reklamy prezentovat více produktů, služeb či jiných informací. Rotující formát neboli Carousel Ads umožní v rámci jednoho příspěvku prezentovat 2 až 10 různých obrázků či videí a současně poskytuje dostatečný prostor pro textový obsah. Podporované formáty jsou zde stejné jak u běžné obrázkové reklamy. Pokud máte dostatečnou zásobu atraktivních fotografií, se kterou chcete zazářit, rotující reklama pro vás bude jistě jasná volba.

Carousel reklama je skvělá díky tomu, že dokáže odkomunikovat více informací v rámci jedné reklamy. Pokud prodáváte více produktů nebo vaše služba má více benefitů, určitě vyzkoušejte karusel reklamu.
Mezi oblíbené reklamní formáty na Facebooku a Instagramu patří také carousel reklama. Skvěle funguje v kombinaci s Dynamic Ads (dynamické catalogové reklamy na Facebooku a Instagramu)

Sbírka – collections ads na Facebooku a Instagramu

Reklamy ve sbírce představují řešení v momentě, kdy chcete nabídnout potencionálním zákazníkům vizuálně zajímavé prostředí. Sbírka se skládá z úvodního videa nebo obrázku a tří dalších obrázků. Po rozkliknutí se otevře stránka přes celou obrazovku, která snadněji navede návštěvníka k požadované konverzní akci. Sám toto nejčastěji doporučuji, pokud dotyčný klient nemá rychlý a moderní web a je tedy jednodušší produkty odprezentovat v tomto přirozeném a hezkém formátu. V případě zájmu je ve sbírce (collection ads) tlačítko s proklikem na e-shop.

Doporučuji vyzkoušet i Facebook Collection Ads neboli reklamy ve sbírce. Hlavně je dobré vyzkoušet v kombinaci s catalogovým feedem a v dynamických reklamách.
Facebook Collection Ads jsou oblíbeným formátem u e-shopařů – skvěle prezentují více produktů

Reklamní formáty na Facebooku a jejich umístění reklamy a specifická doporučení pro rozličné formáty

Jak bylo již zmíněno, výslednou velikost bannerů a parametry jednotlivých reklam ovlivňuje zejména jejich umístění. V následující části článku se tedy podíváme na to, kde může být reklama zobrazována a definujeme rozměry a technické parametry pro jednotlivé varianty umístění.

Kanál příspěvků na Facebooku a Instagramu

Kanál příspěvků (feed) můžeme specifikovat jako neustále se aktualizující tok příspěvků, informací a obrázků facebookových přátel, sledovaných skupin a stránek, zobrazující se na „zdi“ uživatele. V kanálu sdělení se také zobrazují reklamní sdělení, která tvoří obrázek či video a textová část. Ukázky reklam jsou výše u obrázkové a video reklamy.

Parametry reklam v kanálu příspěvků s obrázkem na Facebooku:

  • Poměr stran 1,91:1 až 1:1 (doporučuji 1:1)
  • Rozlišení minimálně 1080×1080 pixelů
  • Minimální šířka 600 pixelů
  • Minimální výška 600 pixelů
  • Maximální velikost souboru 30 MB
  • Primární text 125 znaků, titulek 40 znaků, popis 30 znaků

Parametry reklam v kanálu příspěvků s obrázkem na Instagramu:

  • Poměr stran 1:1
  • Rozlišení minimálně 1080×1080 pixelů
  • Maximální velikost souboru 30 MB
  • Primární text 125 znaků, titulek 40 znaků, počet hashtagů 30 znaků
  • Minimální poměr stran: 400 × 500
  • Maximální poměr stran: 191 × 100
  • Minimální šířka 500 pixelů

Parametry reklam v kanálu příspěvků s videem na Facebooku:

  • Poměr stran 1:1 (pro počítače a mobilní zařízení) nebo 4:5 (jen pro mobilní zařízení
  • Rozlišení alespoň 1080 × 1080 pixelů 
  • Primární text 125 znaků, titulek 40 znaků

Parametry reklam v kanálu příspěvků s videem na Instagramu:

  • Poměr stran 4:5, ale i 1:1 je v pořádku
  • Rozlišení alespoň 1080 × 1080 pixelů 
  • Primární text 125 znaků, počet hashtagů 30 

Pravý sloupec na Facebooku

Toto umístění se objevuje zejména v pravém sloupci na Facebooku (není to pravidlem, můžeme na něj občas narazit i v jiné části stránky) a skládá se z obrázku a textové části. Je aktivní pouze u počítačového zobrazení. V mobilu na něj tedy nenarazíte.

Reklama v pravém sloupci na Facebooku byla dříve hojně využívaným reklamním formátem, ale díky masivnímu přechodu uživatelů na mobilní zařízení se prostor pro zobrazení right column reklamy výrazně zmenšil.
Pravý sloupec neboli right hand side reklama na Facebooku je méně důležitý formát, ale obzvláště v rámci remarketingu může zabodovat

Parametry reklam v pravém sloupci:

  • Poměr stran 1:1
  • Rozlišení minimálně 1080×1080 pixelů
  • Minimální šířka 254 pixelů
  • Minimální výška 133 pixelů
  • Maximální velikost souboru 30 MB
  • Titulek 40 znaků

Rychlé články na Facebooku (Instant articles ads)

Zde se jedná o formát optimalizovaný pouze pro mobilní telefony. Rychlé články se načítají do aplikace Facebook a umožňují vydavatelům rychlou distribuci článků spojených s URL odkazem do aplikace Facebook. Vydavatelé mají po schválení možnost umístit reklamu i zde. Je možné vkládat jak obrázky, tak videa.

Rychlé články neboli Instant articles jsou jedním z dalších formátů, je to celkem důležitý formát pro maximalizaci zásahu, tedy například pro brandové a reachové kampaně.
Mezi důležité brandové reklamní formáty na Facebooku se také řadí Instant Articles – bývá na něm malé CPM a můžou mít i slušný zásah, ale vždy ho využívám v rámci automatic placementu

Parametry reklam s videem pro rychlé články

  • Poměr stran 1,91:1 až 1:1
  • Rozlišení minimálně 1080×1080 pixelů
  • Minimální šířka 600 pixelů
  • Minimální výška 600 pixelů
  • Maximální velikost souboru 30 MB
  • Primární text 125 znaků, titulek 40 znaků, popis 30 znaků

Parametry reklam s videem pro rychlé články

  • Poměr stran 16:9  
  • Rozlišení alespoň 1080×1080 pixelů 
  • Primární text 125 znaků, titulek 40 znaků

Instream videa na Facebooku a Instagramu

Díky instreamovému videu můžete zasáhnout uživatele, kteří v prostředí sociálních sítí sledují videa populárních tvůrců a vydavatelů. Reklamy jsou zařazeny také do streamu Facebook Live. Tento formát je určen pouze pro mobilní zařízení. 

Pokud máte videoreklamu na Facebooku, pak vám jednoznačně mohu doporučit využívat umístění reklamy in-stream video ads - dobrá proklikovost.
In-stream video ads jsou oblíbeným formátem, pokud máte zajímavé video – často v tomto formátu míváme vysoké CTR a nízké CPC

Instream reklama s obrázkem Facebook a Instagram:

  • Ideální je poměr stran 1,91:1 až 1:1
  • Rozlišení minimálně 1080×1080 pixelů
  • Minimální šířka 600 pixelů
  • Minimální výška 600 pixelů
  • Maximální velikost souboru 30 MB
  • Primární text 125 znaků, titulek 40 znaků, popis 30 znaků.

Instream reklama s videem Facebook:

  • Poměr stran 16:9  nebo 1:1
  • Rozlišení: alespoň 1080 × 1080 pixelů 
  • Primární text 125 znaků, titulek 40 znaků, popis 30 znaků
  • Maximální velikost 4GB

Instream reklama s videem Instagram 

  • Poměr stran 4:5 nebo 1:1
  • Rozlišení: alespoň 1080 × 1080 pixelů 
  • Primární text 125 znaků, titulek 40 znaků, popis 30 znaků
  • Minimální šířka 120 pixelů
  • Minimální výška 120 pixelů
  • Maximální velikost 4GB

Facebook Marketplace

Marketplace představuje inzertní část Facebooku, prostřednictvím které uživatelé nakupují a prodávají zboží – takové Aukro nebo Letgo (pokud si pamatujete), nicméně dále patří mezi reklamní formáty na Facebooku. Umístěním reklamního banneru v této části tedy můžete jednoduše oslovit například uživatele, kteří se aktivně zajímají o koupi konkrétního typu zboží. Z mé zkušenosti vyplývá, že u některých produktů Marketplace doručuje skvělé a kvalitní prokliky na web / e-shop a v některých příkladech i konverze.

Marketplace neboli takové Facebookové Aukro je velice moderním tržištěm na bazarový prodej. Zároveň se jedná o další místo, kde je možné inzerovat reklamu na Facebooku.
Takto si představte reklamu v prostředí Marketplace

Parametry reklamy Market place s obrázkem:

  • Poměr stran 1:1
  • Rozlišení minimálně 1080×1080 pixelů
  • Minimální šířka 254 pixelů
  • Minimální výška 133 pixelů
  • Maximální velikost souboru 30 MB
  • Primární text 125 znaků, titulek 40 znaků, popis 30 znaků

Parametry reklamy Market place s videem:

  • Poměr stran 4:5
  • Rozlišení alespoň 1080×1080 pixelů 
  • Primární text 125 znaků, titulek 40 znaků, popis 30 znaků

Stories na Facebooku, Instagramu a Messengeru

Stories neboli příběh je vertikální reklamní formát, který umožňuje kombinovat fotografie, videa, texty, hudbu, a další prvky a zobrazuje se mezi organickými příběhy uživatelů. Tento formát je velice vizuálně zajímavý, zvyšuje dosah reklamy, ale z praxe vyplývá, že má v porovnání s jinými typy reklamních bannerů nízký konverzní poměr. Hodí se tedy spíše jako součást brandově zaměřených kampaní. Nicméně do vašeho repertoáru konverzních nebo catalogových kampaní ho také umisťujte – nic tím na začátku nezkazíte. 🙂 Po pár týdnech vyhodnoťte jeho přínos a případně jej vypněte jako umístění reklamy.

Snapchat kdysi přišel jako první platforma s formátem příběhů, tedy stories. Nicméně, když chtěl Facebook koupit Snapchat, dnes už Snap toto odmítl. Díky tomuto odmítnutí Facebook a Instagram vyvinuly tento příběhový formát, který se stal velice populární.
Už nějakou dobu nám Facebook a Instagram obohacuje reklamní formáty na Facebooku a Instagramu Stories formátem – původně výhradně Snapchatový formát

Parametry Stories reklamy Facebook a Messanger:

  • Poměr stran 9:16
  • Rozlišení minimálně 1080×1080 pixelů
  • Maximální velikost souboru 30 MB
  • Primární text 125 znaků, titulek 40 znaků 
  • Minimální šířka 500 pixelů

Parametry Stories reklamy Instagram:

  • Poměr stran 9:16
  • Rozlišení minimálně 1080×1080 pixelů
  • Maximální velikost souboru 30 MB
  • Primární text 125 znaků titulek 40 znaků 
  • Minimální šířka 500 pixelů

Výsledky vyhledávání na Facebooku

Pokud potřebujete oslovit uživatele, který má zájem o konkrétní zboží, službu nebo téma, je pro vás reklama v rámci výsledků vyhledávání ta pravá. Uživatelům jsou reklamy zobrazovány na základě vyhledávaného klíčového slova. Reklamní sdělení se může skládat z videa nebo obrázku v kombinaci s textovou částí.

Search Ads na Facebooku využívám v rámci automatického umístění reklamy, jinak jako samostatný formát není tak silný.
Reklamní formáty na Facebooku umí i search ads – sice fungují jinak než v searchi v Google Ads, ale je to jedna z dalších možností. Zde najdete případný návod jak na reklamu v Google Ads nebo jak na reklamu v YouTube Ads.

Parametry reklam ve vyhledávání s obrázkem:

  • Poměr stran 1,91:1 až 1:1
  • Rozlišení minimálně 1080×1080 pixelů
  • Minimální šířka 600 pixelů
  • Minimální výška 600 pixelů
  • Maximální velikost souboru 30 MB
  • Primární text 125 znaků, titulek 40 znaků, popis 30 znaků

Parametry reklam ve vyhledávání s videem:

  • Poměr stran 4:5 (jen pro mobilní zařízení) 
  • Rozlišení: alespoň 1 080×1 080 pixelů 
  • Primární text 125 znaků, titulek 40 znaků, popis 30 znaků

Doručené zprávy v Messengeru

Reklamy se mohou zobrazovat i v aplikaci Messenger, a to přímo mezi soukromými zprávami uživatele. Po rozkliknutí reklamy se odkaz otevře přímo v aplikaci.

Messenger Ads neboli reklamy v Messengeru jsou méně oblíbeným formátem z pohledu uživatele, který je často frustrovaný, že v Messengeru nechce mít žádné reklamy - slyšel jsem několikrát, na druhou stranu se mi u několika klientů stalo, že se jednalo o formát se spoustou konverzí.
Messenger Ads patří ne mezi úplně oblíbené reklamní formáty na Facebooku, ale jedná se o funkční formát v některých případech

Takto poté vypadá rozkliknutá reklama – zde je už možné prokliknout se na web

Parametry reklam v doručených zprávách:

  • Ideální poměr stran 1:1
  • Rozlišení minimálně 1080×1080 pixelů
  • Minimální šířka 254 pixelů
  • Minimální výška 133 pixelů
  • Maximální velikost souboru 30 MB
  • Primární text 125 znaků, titulek 40 znaků

Instagram Reels

Prostřednictvím Instagram Reels mohou uživatelé Instagramu natáčet krátká kreativní videa s délkou do třiceti sekund (UPDATE – již s délkou do 90 sekund). Co se týče organiky (růstu na základě obsahu bez reklamy), dnes se jedná o nejlepší formát, jak vyrůst na Instagramu. V rámci inzerce nachází tento formát široké využití. Firmy zde například mohou předvést různé varianty produktu, představit zaměstnance firmy nebo uvést video návod na montáž produktu. 

V rámci Instagram Reels formátu je možné inzerovat videem, což je nativní Instagram Reels formát nebo Instagram Reels Overlay – na obrázku. Když nemáte video a máte jen statický obrázek.

Parametry Instagram Reels reklam:

  • Poměr stran 9:16 
  • Rozlišení: minimálně 500×888 pixelů
  • Primární text 72 znaků
  • Maximální velikost 4 GB


Mrkněte na má nejnovější Instagram Reels videa zdeuhádnete kolik času mi každé video zabralo? Kdybych měl sečíst můj investovaný čas, tak to bude někde okolo 5 – 15 minut maximálně. Poté raw video/videa předávám týmu zkušených střihačů, kteří mi během pár hodin video sestříhají do finální podoby. A cena? Nebojte, majlant to není. Pokud byste chtěli poptat tuto službu, napište mi na tomas@cernovsky.cz nebo využijte kontaktní formulář na webu a dle vašeho rozpočtu vymyslíme, jak to udělat. Pokud byste potřebovali i produkci, tedy natočení samotných raw videí, napište, zařídíme. 🙂


Závěr

Z výše zmíněných informací vyplývá, že stěžejní reklamní formáty na Facebooku a Instagramu představují zejména následující bannery:

  • Poměr stran 1:1 a minimální doporučené rozměry 1200×1200 px
  • Poměr stran 4:5 a minimální doporučené rozměry 1200×1500 px
  • Poměr stran 9:16 a minimální doporučené rozměry 1080×1920 px

Tato základní sada reprezentuje nejčastější reklamní formáty bannerů využívaných v rámci sociálních sítí a představuje „must have“, bez kterého se při zahájení reklamní kampaně na Facebooku a Instagramu neobejdete.

Reklamní formáty na Facebooku a Instagramu mají mnoho variant a je jich tedy velké množství. Proto doporučuji důkladně se zamyslet nad tím, kam chcete prostřednictvím své kampaně směřovat. Chcete zviditelnit značku, posílit prodej produktů nebo dostat k uživatelům důležité sdělení? Navštěvuje vaše cílová skupina sítě z mobilních telefonů nebo preferují počítač? Odpověď na tyto i další otázky a důkladná analýza vám pomohou s výběrem správných formátů, díky kterým dosáhnete požadovaných výsledků.

Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.

Mějte se formátově!

Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!

Zdroje

Facebook ruší pravidlo 20 % textu v obrázcích reklam | Newsfeed.cz

Nejlepší rozměry PPC bannerů 2021 (Ads, S-klik, FB Ads) (socials.cz)

Rady, jak letos na reklamu na Facebooku a Instagramu | MediaGuru

Vše, co potřebujete vědět o Instagram Reels | World Of Online, s. r. o.

Specifikace Facebook obrázkových reklam pro umístění Kanál příspěvků na Facebooku, účel reklamy Povědomí o značce | Průvodce pro Facebook Reklamy

Sdílejte tenhle příspěvek:

Přečtěte si další moje příspěvky