Obsahový marketing: proč se na něj zaměřit a jeho trendy v roce 2024

Obsah článku

Obsahu na internetu je spousta. Každý si dnes může založit blog, psát na média třetích stran, nebo být YouTuber. Často se ale obsah tvoří impulzivně, bez promyšlené strategie či publikačního plánu.

Používáme platformy, které už nejsou aktuální a o nových toho třeba tolik nevíme. Pojďme se tedy podívat na to, co frčí v obsahovém marketingu v tomto roce.

TIP: Pokud vás zajímá, jak vyprodat sklady díky Facebook, Instagram a Google Ads reklamě s PNO pod 15 % (jako se to povedlo u našeho klienta), případovou studii najdete tady.

Co je obsahový marketing?

Definicí je napříč internetem celá řada a velká část z nich se v pojetí a vysvětlení obsahového marketingu dosti liší. Mně osobně se nejvíce líbí definice na webu Copyblogger:

„Dělat obsahový marketing znamená vytvářet zdarma a pravidelně extra kvalitní obsah, který vaši posluchači budou sdílet a bude pro ně buď užitečný, nebo je pobaví. Kvalitní obsah některé z nich přitáhne a začnou se o vaši firmu zajímat podrobněji. Z nich se poté můžou stát zákazníci. A pokud procesy nastavíte dobře a zákazníci budou spokojení, tak se ze zákazníků stanou vracející se klienti. Díky tomu, že zveřejňujete kvalitní edukativní obsah, tak vám zákazníci věří, mají vás rádi a chtějí s vámi obchodovat sami.“

Podle mě se jedná o velmi výstižnou definici pro obsahový marketing, a proto bych vám doporučil se jí držet. 

V rámci online reklamy a online marketingu je důležité zmínit, že ne vše by se mělo točit okolo prodeje. Budování značky je také důležitou součástí. Obsahový marketing může pomoct v obou těchto odvětvích.
Obsahový marketing je důležitou součástí online marketingu, který každým rokem nabývá na popularitě a důležitosti

Pro lepší pochopení jsem si pro vás připravil 4 body, které vám dovolí lépe nahlédnout pod pokličku obsahového marketingu. Tak hurá na ně!

Obsahový marketing: 4 definice

  • Strategie produkce a publikace informací, které podporují důvěru a autoritu ve váš brand mezi vašimi ideálními zákazníky.
  • Obsahový marketing je způsob budování vztahů a komunity tak, že vaši posluchači mají rádi vaši značku.
  • Obsahový marketing je marketingová strategie, která by vám měla pomoci stát se jedničkou ve vašem oboru.
  • Díky content marketingu prodáváte bez tradičních „nucených“ prodejních technik.

Obsahový marketing: jeho historie

Abychom pochopili obsahový marketing, musíme se podívat zpátky do minulosti na to…. ehm, zpátky do historie. 

Historie obsahového marketingu (marketing, který díky svým formám obsahu přitahuje budoucí zákazníky) je stará jako lidská rasa sama (přeneseně řečeno). První opravdové zmínky se datují k počátku dvacátého století. Opravdový rozmach začal v padesátých letech minulého století a tak, jak ho známe dnes, existuje přibližně od počátku jednadvacátého století.

V dnešní době je ale významný rozdíl v možnostech použití technologií. Zajímavý obsah může díky internetu publikovat skoro každý bez značné finanční i časové zátěže. I vy můžete. Značky a firmy se snaží samy stát se médii, protože tradiční formy marketingu se hůře měří a v digitální době ztrácejí na síle. Pozorně si prohlédněte obrázek níže. Infografiku o historii obsahového marketingu připravil Content Marketing Institute. 

Historie content marketingu sahá až do dob před Kristem. Ale teprve 21, století a online doba dala obsahovému marketingu aktuální podobu, která je schopna využívat svého potenciálu na maximum.
Obsahový marketing a jeho historie sahá až do let před Kristem

Ruku v ruce s content marketingem jde již dlouhou dobu storytelling (příběh vaší značky, či produktu). Máte-li značku, měli byste moc dobře znát i její příběh, nejlépe na delší dobu dopředu, stejně jako to třeba dělá Coca-Cola, v České republice například Kofola. Ideální obsahová strategie je mixem obsahového marketingu, storytellingu, copywritingu, reklamy na sociálních sítích, SEO a dalších oborů internetového marketingu.

Proč tvořit obsahový marketing?

Otázka, kterou by si měl položit každý copywriter nebo osoba, která se chystá sepsat článek, vytvořit infografiku, natočit video, anebo třeba podcast, který je v poslední době čím dál víc populární.

Chcete potenciálním zákazníkům prodat své zboží či službu, podtrhnout svou expertízu v dané problematice a získat důvěru (například ve finančním segmentu), nebo třeba odpovědět na často hledané dotazy a tím zvýšit loajalitu své značky? Co konkrétně si má z článku dotyčný odnést, respektive jaký má být jeho další krok po dočtení?

Pokud jste si zvládli odpovědět na výše zmíněné otázky, nastal čas se vrhnout do víru obsahového marketingu!

Obsahový marketing vs. kvalitní obsah

Často se mě lidé ptají, jaký je rozdíl mezi obsahovým marketingem a kvalitním článkem, proto jsem se rozhodl tento bod zahrnout i do dnešního článku.

Kvalitní článek sám o sobě moc užitku nepřinese (rozhodně prázdnotou zející firemní blog vás z dlouhodobého hlediska nespasí). Pokud je ale kvalitní článek součástí obsahové strategie, má nějaký konkrétní cíl, vy máte vybudovanou posluchačskou základnu, kde článek budete publikovat a zasáhnete jím do potřeb zákazníků, tak se mohou dít divy. Umění zacílení nespočívá jen ve vtipném či zajímavém obsahu, ale v přesném zasáhnutí cílové skupiny. A to je jedna z mnoha základních myšlenek content marketingu. 

Můžeme tedy říci, že obsahový marketing je souhrn všech moderních online marketingových strategií a kvalitní článek je jen jednou z částí celého kola, které pohání váš bussines.

Chcete pomoci s obsahovým marketingem? Neváhejte mě kontaktovat zde.

TIP: Pokud vás zajímá jak dosáhnout PNO (podíl nákladů na obratu) pod 20 % díky výkonnostní TikTok reklamě (5x návratnost investice do reklamy), případovou studii TikTok najdete tady.

Jak na obsahový marketing v tomto roce?

Tento rok se nese v duchu nových možností nejen v oblasti reklamy. Hlavním trhákem, který začala používat nejedna společnost, je forma zvukového obsahu, která je na světě již spoustu let. Avšak až nyní se začala prosazovat u široké veřejnosti, což je příležitost pro takřka každou společnost, která má chuť posunout svůj marketing na novou úroveň.

Pojďme si tedy představit platformy pro publikaci obsahu, na kterých byste neměli chybět!

Podcast

Podcasty v tomto roce patří k nejzásadnějším formátů v rámci B2B marketingu. Nabízí skvělou příležitost pro spolupráci s obchodními partnery, stále širší možnosti monetizace (např. průzkum provedený společností Nielson odhalil, že až 78 % posluchačů v USA je otevřeno podcastovým reklamám, protože si jsou vědomi toho, že financují jejich rozvoj) a také zaujetí nového publika. 

Díky snadnému přístupu prostřednictvím populárních platforem, jako je například Spotify, jsou navíc dostupné pro opravdu široké publikum.  

Tvorba podcastu je časově i finančně méně náročná, než jiné formy obsahového marketingu a zároveň je díky mluvenému projevu v mnoha případech efektivnější, než například psaný text, a to díky hlasu, který je mnohem osobnější.

Pokud si na podcasty netroufáte sami, můžete využít i možnost profesionální tvorby podcastů, na kterou se specializuje řada agentur. 

Prostřednictvím podcastů můžete dělat rozhovory s kolegy uvnitř firmy či zpovídat zajímavé osobnosti z vašeho oboru. Zkrátka poskytnout osobnější pohled do vašeho podnikání nebo přímo prostředí firmy. To, že audio má svoji zářivou budoucnost, dokazuje také zbrusu nová sociální síť Clubhouse, která v posledních měsících doslova strhla davy.

Podcasty patří mezi mé oblíbené formy obsahového marketingu. Je to nenásilná forma, která, když dobře udělaná, přináší skvělou přidanou hodnotu. V rámci B2B reklamy je to game changer.
Podcast a obecně mluvené slovo se v posledních měsících a letech přihlásilo o slovo, obsahový marketing je od té doby bohatší o staré, ale dobré „rádio“ v novém kabátu

Vzestup videa

Video už hodně dlouhou dobu vládne obsahu. A jinak tomu nebude ani v letošním roce. Popularitu tohoto formátu ještě více živí stále oblíbenější platformy jako je TikTok, což je mobilní aplikace a sociální síť pro vytváření a sdílení krátkých videí vyvinutá čínskou společností ByteDance. Aplikace umožňuje uživatelům vytvářet krátké videoklipy o délce až 15 sekund a krátká videa v rozsahu 3–60 sekund.

Více o TikToku se můžete dozvědět třeba z mého blogu zde.

PRO TIP

Chcete, aby vám profesionálové pomáhali s tvorbou video obsahu na sociální sítě?

TikTok videa, Instagram a Facebook Reels, YouTube Shorts.

Získejte 10 tisíc nebo 100 tisíc zhlédnutí u vašich videí a prodávejte jednoduše!

A cena? Nebojte, majlant to není. Více se o této službě stříhání krátkých videí na TikTok a další sociální sítě dozvíte zde.

Jak taková videa vypadají? Mrkněte např. ke mně na TikTok.

Podle výroční zprávy společnosti Cisco existuje předpoklad, že by letos video mohlo tvořit neuvěřitelných 82 % veškerého internetového obsahu. Zajímavé je také zjištění společnosti HubSpot, které ukázalo, že 54 % spotřebitelů by od svých oblíbených značek chtělo konzumovat právě obsah ve formě videa. To už je celkem pádný důvod, proč se na tento typ obsahu zaměřit, co myslíte?

Vždy je přitom potřeba pamatovat na obor a zaměření vašeho podnikání a tomu přizpůsobit daný formát videa. Tvořit můžete vzdělávací videa, průvodce, rady a návody nebo klidně porovnání či recenze vašich produktů.

Video je velice silný nástroj pro budování značky a přinášení nových služeb a produktů na trh. Osobně ho vnímám jako dobrý formát pro obsahový marketing. Pokud jste schopni točit přínosná videa, nečekejte. Vytvářejte obsah.
Obsahový marketing a formáty: pokud máte kapacitu na tvorbu videa, jděte do toho, zbytek je must have

Zdroj: HubSpot

ZDARMA přístup k NEVEŘEJNÉ případovce Facebook a Instagram reklamy, která za každou investovanou 1 Kč do reklamy přinesla 10 Kč a více (ROAS 10+, PNO pod 10 %) - 10x NÁVRATNOST za poslední rok

Hlasové vyhledávání

Dalším novým trendem, který obsahový marketing vítá, je hlasové vyhledávání, které je rok od roku populárnější. Rok 2021 mu byl podle všeho rozhodně nakloněn. 

Dokazuje to například průzkum společnosti GlobalWebIndex, podle které na svých mobilních telefonech využívá hlasové vyhledávání více než čtvrtina globální populace, která má přístup do online světa. Zajímavé je také to, že přibližně sedm z deseti spotřebitelů (71 procent) dává přednost použití hlasového vyhledávání před tradiční metodou psaní. 

Stále populárnější součástí domácností jsou také inteligentní reproduktory (Google Home, Alexa od Amazonu aj.), které vlastní více než čtvrtina amerických domácností a až 52 % všech majitelů těchto zařízení je používá denně. 

Očekává se proto, že postupem času se textové vyhledávání stane minoritním. S ohledem na tento fakt by měla být optimalizace pro hlasové vyhledávání důležitým bodem obsahové strategie pro většinu společností.

Hlasové ovládání jsem si zatím neoblíbil, ale je fakt, že hlasové zprávy posílám dost často. V hlase jste schopni daleko lépe a rychleji popsat, co přesně chcete nebo potřebujete.
Hlasové vyhledávání jako hudba budoucnosti? Kdepak, minimálně na západě. K nám tato vlna dorazí, už teď frčí více než kdy předtím hlasové zprávy.

Personalizace je klíč k úspěchu

Personalizace obsahu není žádnou novinkou. Jak jinak lépe zaujmete zákazníka, než když se zaměříte přímo na něj a jeho potřeby? 

Každý má rád zájem o vlastní osobu, čehož se dá výborně využít v marketingu. Pokud tedy chcete dělat efektivní e-mail marketing, vzdělávat své publikum či máte jakýkoliv jiný cíl na poli digitálního marketingu, musíte svůj obsah přizpůsobit.

V následujících letech by přitom personalizace měla jít mnohem dále, než je pouhé oslovení zákazníka jménem v mailu či prostřednictvím online chatu. Technologie na bázi umělé inteligence budou zefektivňovat analýzu dat, což umožní dosáhnout tzv. hyper-personalizace.

Budete tak moci vybrat perfektní e-mailovou šablonu na míru pro jednotlivé zákazníky, tvořit obsah, který bude odpovídat jejich přesným potřebám či optimalizovat verzi vašeho webu na základě historie procházení a minulé aktivity.

Chatboti

Žijeme v rychlé době a když něco chceme, chceme to hned. Včetně informací.

Virtuální asistenti inspirovaní umělou inteligencí, kteří imitují rozhovor se skutečnou osobou, se každý rok zlepšují. Webové stránky tak využívají nástroj, který zajišťuje rychlý, přesný a čím dál lepší nonstop zákaznický servis. Navíc poskytují své služby bez nutnosti kontaktu s živou osobou, což se líbí nejen asociálním mileniálům, ale také čím dál uzavřenější společnosti v době koronavirové pandemie.

Někdy se nám prostě komunikovat nechce a jsme rádi za možnost vyřešit požadavek bez otravného telefonování a popisování problému.

Chatboti firmám šetří peníze i čas (a nervy pracovníků). Trh s chatboty během následujících 4 let poroste z 2,6 miliard dolarů na až 9,4 miliardy. Proto byste je určitě neměli přehlížet. 

Umělá inteligence je obecně na vzestupu – zatím umí třeba napsat newsletter, použít A/B testování nebo vytvořit reklamu na sociálních sítích, v budoucnu však bude neopomenutelným prvkem při tvorbě obsahu a to nejen v oblasti marketingu.

Chatboty v rámci online reklamy registruji už nějaký ten pátek, ale jejich role se čím dál tím více vyjasňuje. V rámci customer care, nebo prohloubení vztahu se zákazníkem mají své místo.
Chatboti nejsou žádnou novinkou, ale jejich schopnost předvídat se každým rokem zlepšuje, při správném použití mají své místo i v content marketingu

Odlehčení obsahu

Kromě důležitých a silných témat totiž každý potřebuje občas vypnout a jen tak se na internetu bavit. Dopřejte svým fanouškům novou formu veselého contentu. Nezapomínejte, že obsahový marketing by měl vždy mít přidanou hodnotu pro zákazníka. A to může být právě i smích a lepší den.

Všichni se chceme smát, cítit emoce a zažít ten wow moment, když najdeme odpověď na naši otázku. Milujeme GIFy, memy, kvízy, krátká videa či infografiku. V textu pak můžete využít opravdové příběhy s nábojem emocí, zajímavá fakta, checklisty nebo zábavné historky.

TIP na ebook ZDARMA: Buďte ÚSPĚŠNÍ na sociálních sítích s 21 nejvíc TRENDY tématy pro TVORBU videí a příspěvků na Instagram, TikTok, YouTube, Threads, LinkedIn, X a Facebook (PDF)

Výhodou tohoto druhu obsahu je, že když se vám podaří vytvořit něco vtipného a unikátního, může se to volně šířit internetem. Uživatelé si obrázek budou přeposílat, a když vám bude štěstí přát, objevíte se i v nějaké početné facebookové skupině (snad jen aby to nebyla skupina marketingového bizáru).

Memes jsou trendem, který poslední roky láme všechny virální metriky onlajnu. Dobrý meme vydá za tisíce slov. Jeho jednoduchost a výstižnost situace je něco, co by občas stále za zmínku v rámci vaší obsahové strategie. Twitter je dobré místo na šíření memes.
Obsahový marketing by měl informovat a nebo pobavit. Pokud nedělá ani jednoho, popřemýšlejte znovu, zdali ho děláte správně.

Zdroj: PostFunnel

Závěr

Obsahový marketing s sebou každý rok nese spoustu trendů. Jejich sledování je pro váš úspěšný marketing klíčové, protože pokud nejste aktuální, může se stát, že vaše zákazníky zaujme jiná společnost, co se těchto trendů drží.

Pokud se rozhodnete odlehčit svůj obsah například nějakým memem ujistěte se, že je vaše tvorba vtipná a nehraničí s trapností, protože by se na vás mohla upnout pozornost, o kterou nestojíte.

Denně sdílím hodnotné tipy na svůj LinkedIn profil. Na Instagramu najdete i střípky z mého osobního života, tak kdyby se vám stýskalo, můžete mrknout i tam.

Mějte se inspirativně!

Jo a pokud nevíte, kdo jsem, více se dozvíte na stránce Můj příběh, mé hodnoty naleznete na stránce Mé hodnoty a mé služby najdete zde. Tak zase někdy příště!

Zdroje

https://contentmarketinginstitute.com

https://www.socialmediaexaminer.com

https://pixabay.com

https://www.evisions.cz/

Přečtěte si další moje příspěvky

Získejte ZDARMA přístup k NEVEŘEJNÉ PŘÍPADOVÉ studii FACEBOOK a INSTAGRAM reklamy, která generuje 10x NÁVRATNOST za poslední rok
(ROAS 10+, PNO pod 10 %)